Peppol
Wat is Peppol & hoe werkt dit in Odoo?
Wat is Peppol?
Pan-European Public Procurement On-Line (PEPPOL) is simpelweg een elektronisch netwerk waar ondernemingen zich kunnen (of moeten) aansluiten om elektronische facturen te versturen en te ontvangen.
Uitgaande e-facturen
E-invoicing via Peppol is vanaf 2026 verplicht voor B2B-transacties binnen België. Het is belangrijk om tijdig de activatie uit te voeren zodat je Peppol-compliant bent.
Bij het versturen van facturen via Peppol moet je een aantal dingen doen:
De Peppol-geldigheid controleren van je klant(en)
Peppol als verzendmethode selecteren bij het versturen van de factuur
De Peppol-status van je facturen controleren
Creditnota's ook via Peppol!
Naast je verkoopfacturen moeten ook de creditnota's via Peppol verzonden worden.
Inkomende e-facturen
Je PEPPOL Access Point werkt ook als ontvangende digitale brievenbus, dit betekent dat je de aankoopfacturen van je Belgische leveranciers automatisch in je Odoo-boekhouding ontvangt.
Geldige btw-factuur
Om een factuur via Peppol te ontvangen, moet je leverancier je btw-nummer kennen. Geef dit dus altijd door bij een aankoop, ook in webshops kan je voor de checkout best nagaan of je je btw-nummer kunt ingeven.
Hoe Peppol activeren in Odoo?
We activeren de Peppol Access Points in je database, je hoeft hier zelf niets voor te doen.
Hiernaast zorgen we voor de correcte instellingen, zodat je ook een melding krijgt wanneer de aankoopfacturen via Peppol binnenkomen.
Gratis in Odoo
Het activeren en het gebruik van je PEPPOL Access Points in Odoo is gratis.
Laatst bijgewerkt