Peppol

Wat is Peppol & hoe werkt dit in Odoo?

Wat is Peppol?

Pan-European Public Procurement On-Line (PEPPOL) is simpelweg een elektronisch netwerk waar ondernemingen zich kunnen (of moeten) aansluiten om elektronische facturen te versturen en te ontvangen.

Uitgebreide info over Peppol

Meer praktische info over de werking van Peppol kan je terugvinden in onze Open Knowledge Hub.

Uitgaande e-facturen

E-invoicing via Peppol is vanaf 2026 verplicht voor B2B-transacties binnen België. Het is belangrijk om tijdig de activatie uit te voeren zodat je Peppol-compliant bent.

Bij het versturen van facturen via Peppol moet je een aantal dingen doen:

  1. De Peppol-geldigheid controleren van je klant(en)

  2. Peppol als verzendmethode selecteren bij het versturen van de factuur

  3. De Peppol-status van je facturen controleren

Inkomende e-facturen

Je PEPPOL Access Point werkt ook als ontvangende digitale brievenbus, dit betekent dat je de aankoopfacturen van je Belgische leveranciers automatisch in je Odoo-boekhouding ontvangt.

Hoe Peppol activeren in Odoo?

We activeren de Peppol Access Points in je database, je hoeft hier zelf niets voor te doen.

Hiernaast zorgen we voor de correcte instellingen, zodat je ook een melding krijgt wanneer de aankoopfacturen via Peppol binnenkomen.

Laatst bijgewerkt